Saturday, June 05, 2010

Άντε πάλι, ώρα για πάλη!!!

Δεν υπάρχει κανένας νόμος που να απαγορεύει στον ιδιοκτήτη να επιβαίνει στο σκάφος, ενώ το σκάφος βρίσκεται σε ναύλο.
Πολλοί συνάδελφοι μας, ένας εκ των οποίων είμαι και εγώ, ασκούν τα καθήκοντα του σκίππερ στα ιδιόκτητα σκάφη τους, όταν ταξιδεύουν με πελάτες.
Εγώ, δεν χρεώνω επιπλέον τις υπηρεσίες μου αυτές στους πελάτες μου, ήδη ζητάω το ποσό που επιθυμώ να λάβω σαν τιμή ναύλου, είτε επιβαίνω είτε όχι, η τιμή ναύλωσης του σκάφους παραμένει η ίδια. Έτσι, οι πελάτες δεν έχουν λόγους να μην επιθυμούν τις δωρεάν υπηρεσίες μου. Οι λόγοι που το κάνω, είναι πολλοί:
Περιποιούμαι τους πελάτες μου έτσι ώστε να εξασφαλίζω το να περάσουν καλά, το να γευτούν Ελληνικά μεζεδάκια που εγώ θα τους προσφέρω, θα επισκεφτούν μέρη που γνωρίζω ότι αξίζει να δούνε, δεν γίνονται ζημιές στο σκάφος και στον εξοπλισμό του, δεν έχω ατυχήματα, δεν κινδυνεύω από κακή ή παράνομη χρήση του σκάφους μου από «πονηρούς» που εμφανίζονται σαν πελάτες, οι πελάτες που με εμπιστεύονται είναι ευχαριστημένοι και επαναλαμβάνονται ή συστήνουν σε φίλους τους να με προτιμήσουν, κλπ.
Παλιότερα χρησιμοποιούσα σκίππερς, αλλά λόγω της ιδιαιτερότητας κάποιων ταξιδιών που κάνω, οι περισσότεροι δεν θέλουν να ταξιδέψουν με τους πελάτες μου.
Έχω επίσης μεριμνήσει να έχω δελτίο παροχής Υπηρεσιών, ώστε σε περίπτωση που χρεώσω σε κάποιον πελάτη τις υπηρεσίες αυτές, ή εργαστώ σαν σκίππερ σε σκάφος κάποιου άλλου πλοιοκτήτη και (φυσικά) αμειφτώ γι αυτό, να μπορώ να κόψω την σχετική απόδειξη ή τιμολόγιο.
Για να είμαι ειλικρινής, η δουλειά του σκίππερ με ευχαριστεί, διότι για εμένα είναι διάλειμμα από την κύρια εργασία μου, και έχω το μεράκι να το κάνω. Εάν ήταν κύρια εργασία μου, δεν θα μπορούσα (και δεν θα ήθελα) να το κάνω αφιλοκερδώς. Εν τέλει, δεν είναι εντελώς αφιλοκερδώς, παρόλο που δεν αμείβομαι άμεσα, διότι και μόνο ότι κερδίζω σε φήμη και πελατεία, ότι αποφεύγω ζημιές και κακή χρήση του σκάφους και του εξοπλισμού που θα κατέληγαν σε ζημιές και σε δαπάνες συντήρησης, για εμένα είναι κέρδος.
Υπάρχει και ο αντίλογος, κάποιοι προτιμάνε να μην ασκεί τα καθήκοντα του σκίππερ ο πλοιοκτήτης, για άλλους λόγους, αλλά το ζητούμενο δεν είναι αυτό, το ζητούμενο είναι πως δεν απαγορεύεται, και δεν μπορεί να απαγορευτεί στο μέλλον, τα καθήκοντα αυτά να μπορεί να τα ασκεί ο ίδιος ο ιδιοκτήτης του σκάφους. Αλλά δεν είναι αυτό, το ζητούμενο αυτήν την στιγμή.
Τις τελευταίες ημέρες, έχουν κυκλοφορήσει φήμες πως όταν επιβαίνει ο ιδιοκτήτης του σκάφους σε κάποια ναύλα, θα θεωρείται παράνομη ενέργεια!!! Όποιος διοχετεύει τέτοιες φήμες, ας μας πει βάσει ποιού νόμου κάτι τέτοιο είναι παράνομο.
Το μόνο που θα μπορούσα να δω ως φορολογική παράβαση (και όχι σαν παρανομία ως προς την επαγγελματική ιδιότητα του σκάφους), είναι εάν ο σκίππερ-ιδιοκτήτης αμείβεται για τις όποιες υπηρεσίες προσφέρει, αλλά δεν εκδίδει τιμολόγιο ή απόδειξη για τις υπηρεσίες αυτές.
-------------------------
Ένα άλλο γεγονός το οποίο αντιμετώπισα κι εγώ τι τελευταίες ημέρες, είναι πως σε φορολογικό έλεγχο που έγινε σε κάποια εταιρεία, ο ελεγκτής της Εφορίας ζήτησε τα crew lists! Απαντήσαμε άμεσα πως τα crew lists δεν είναι φορολογικό στοιχείο, δεν υπάρχει κανένας νόμος που να μας υποχρεώνει να τα αρχειοθετούμε και να τα φυλάμε για τυχούσα επίδειξη στο μέλλον, άλλωστε το crew list είναι ένα έγγραφο που συντάσσεται και υπογράφεται από τον κυβερνήτη (που συνήθως είναι ο πελάτης μας), και αναφέρει προσωπικά δεδομένα (με ποιους ταξίδεψε, κλπ), τα οποία προστατεύονται ως προς το απόρρητο από σχετικούς νόμους. Τις περισσότερες φορές, τα crew lists δεν έρχονται καν στα χέρια μας. Δεν είναι δυνατόν εμείς να αρχίσουμε να μαζεύουμε και να αρχειοθετούμε τέτοια έγγραφα, με τις προσωπικές πληροφορίες των πελατών μας, που έτσι κι αλλιώς κακώς αναφέρονται εξ αρχής, σε καμία άλλη Ευρωπαϊκή χώρα δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο, μόνο σε χώρες με έλλειμμα δημοκρατίας συμβαίνουν τέτοια πράγματα, και στην δικιά μας είναι προφανώς κατάλοιπο άλλων εποχών.
Φυσικά, ο ελεγκτής δεν επέμεινε. Αλλά… όποιοι πλοιοκτήτες υποκύψουν σε τέτοιες μεθοδεύσεις, θα δημιουργήσουν ένα κακό-κάκιστο προηγούμενο, και θα ανοίξουν τους ασκούς του Αιόλου και την όρεξη των Υπηρεσιών να ζητάνε ότι τους καπνίσει…
Πρέπει να είμαστε σε συνεχή επαγρύπνηση, γιατί είμαστε σε μια περίοδο συνεχών αυθαιρεσιών από τις Δημόσιες Υπηρεσίες, είμαστε στόχος επιθέσεων από πολλές πλευρές, και δεν πρέπει να επιτρέψουμε να βάλουν την ταφόπλακα του κλάδου μας, στον βωμό του κυνηγητού των δήθεν μαϊμού επαγγελματιών.
Ο κλάδος μας έχει 4-5 χιλιάδες σκάφη, και όντως υπάρχει μια μειοψηφία (κυρίως μηχανοκίνητων σκαφών) που δεν ασχολούνται πραγματικά με την ενοικίαση των σκαφών τους, αλλά με την εκμετάλλευση των νόμων και των διατάξεων που διέπουν τα επαγγελματικά σκάφη. Αλλά το κυνήγι των μαγισσών, έχει θύματα τα πραγματικά επαγγελματικά σκάφη, το είδαμε ξεκάθαρα τους τελευταίους μήνες, σε όλο τον παραλογισμό που εισπράξαμε από το ΥΕΝ στο θέμα της θεώρησης των αδειών.
Με γραφειοκρατικές λογικές, δεν πρόκειται ποτέ να λυθεί κάποιο πρόβλημα, απλώς θα αυξηθούν τα δικά μας. Ο μόνος δρόμος για να λυθούν τα προβλήματα από την ύπαρξη των «μαϊμού» επαγγελματικών σκαφών, είναι η κατάργηση της γραφειοκρατίας, και το προσωπικό των λιμεναρχείων που απασχολούνται να σφραγίζουν και να μαζεύουν άχρηστα χαρτιά, να προβαίνουν σε επιτόπιους ελέγχους στην θάλασσα και στους κόλπους που συχνάζουν σκάφη.

No comments: